Bieżnikowanie
CZYM JEST BIEŻNIKOWANIE OPON?
Ogólnie rzecz ujmując bieżnikowanie to naniesienie na oponę nowego bieżnika. Wchodząc w szczegóły – bieżnikowanie opon składa się z dwóch etapów. Pierwszy to nałożenie warstwy gumy na oczyszczony, nieuszkodzony karkas z wcześniej użytkowanej opony. Drugi etap to zwulkanizowanie obu powierzchni.
Zwykle bieżnikowanie odbywa się w jednej z dwóch dostępnych technologii:
bieżnikowanie na zimno,
bieżnikowanie na gorąco.
CO WARTO WIEDZIEĆ O BIEŻNIKOWANIU?
Oddając oponę do bieżnikowania, klient może wybrać nową rzeźbę bieżnika. Jeśli opona trafi do bieżnikowni należącej/współpracującej z producentem opon, wówczas do wyboru są wzory bieżnika stosowane przez tego producenta.
Ze względu na zalecenia związane z montażem opony bieżnikowanej (może być używana tylko na niektórych osiach) oraz na ogół z kolekcji poprzedzającej najnowszą gamę opon – klient niestety nie może liczyć na pełną gamę bieżnikowych wzorów.
Jednak gdy karkas trafi do niezależnej bieżnikowni, wtedy z katalogu wybiera się rzeźby bieżników inne niż te oryginalnie stosowane przez producentów opon.
PO CZYM MOŻNA POZNAĆ, ŻE OPONA JEST BIEŻNIKOWANA?
Opona bieżnikowana ma oznaczenie literą „R” lub słowami „retread” czy „retreaded”. Można spotkać się również ze znakiem towarowym/nazwą własną firmy wykonującej usługę bieżnikowania np. Remix (dla opon bieżnikowanych na gorąco przez Michelin) czy TradeMax (dla opon Goodyear i Dunlop bieżnikowanych na gorąco przez firmę Goodyear).