Etykietowanie opon – co to takiego?

W Unii Europejskiej obowiązuje jednolity system etykietowania opon samochodowych. Ma to ułatwiać użytkownikom odczytywanie informacji i podejmowanie decyzji zakupowych. Wyjaśniamy, co oznaczają poszczególne symbole i jak rozumieć etykiety opon.

System klasyfikacji opon – co to?

Parlament Unii Europejskiej w listopadzie 2012 roku przyjął rozporządzenie, które określa ujednolicony system klasyfikacji opon. Obowiązuje on we wszystkich krajach członkowskich i ma na celu ograniczenie niekorzystnego wpływu na środowisko oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Każda opona dostępna w sprzedaży musi być wyposażona w etykietę zgodną z podanym wzorem i zawierającą informacje dotyczące określonych parametrów. Zaletą wprowadzenia tego rozwiązania jest zapewnienie kierowcom zwięzłej i użytecznej informacji na temat produktu. Ułatwia to także porównanie poszczególnych modeli i podjęcie decyzji.

System etykietowania opon – kryteria

Na etykiecie opony muszą znaleźć się dane dotyczące oporu toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni oraz hałasu generowanego przez ogumienie. Co dokładnie oznaczają poszczególne kategorie?

Opór toczenia (efektywność paliwowa)

Opór toczenia to wypadkowa wszystkich sił fizycznych, które utrudniają poruszanie pojazdu. Jest to np. tarcie oraz siły wynikające z deformacji opony w kontakcie z nawierzchnią. Powoduje to utratę energii, co w praktyce oznacza większe spalanie. Pożądane są więc opony o niskim oporze toczenia, które zmniejszają emisję CO2.  Współczynnik ten określa się klasami od A do E, przy czym opony klasy A mają największą efektywność paliwową (najniższe opory toczenia), a klasy E – najmniejszą. W klasyfikacji obowiązującej do maja 2021 roku obowiązywały klasy aż do G, przy czym D i G były wyłączone z użytku. Skrócenie tej listy ułatwia użytkownikom odczytywanie informacji.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Parametr ten określa długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Droga hamowania oznacza odległość, jaką pokonuje pojazd od momentu naciśnięcia hamulca do całkowitego zatrzymania pojazdów. Przyczepność jest ważnym wskaźnikiem poziomu bezpieczeństwa, jaki zapewnia dane ogumienie. Klasy tego parametru, podobnie jak w przypadku oporu toczenia, określone są literami od A do E. Klasa A oznacza największą przyczepność, czyli najwyższy poziom bezpieczeństwa, a klasa E najniższy. Różnica w długości drogi hamowania między oponami najbardziej i najmniej przyczepnymi może wynosić nawet 18 m.

Generowany hałas

Hałas wytwarzany przez pojazdy stanowi zanieczyszczenie równie problematyczne, co emisja spalin. Ma negatywny wpływ na środowisko, ponieważ płoszy i dezorientuje dzikie zwierzęta, a także odstrasza owady. Działa źle także na ludzi – długotrwała ekspozycja na hałas zwiększa poziom stresu, powoduje irytację i zmniejsza sprawność poznawczą. W przypadku opon ma także duży wpływ na komfort podróży. Na etykietach opon głośność oznaczona jest liczbą decybeli. Porównując poszczególne produkty należy pamiętać, że jest to jednostka w skali logarytmicznej. Oznacza to, że wzrost wartości o 3 decybele powoduje zwiększenie odczuwanego hałasu dwukrotnie. Dla ułatwienia na etykietach widnieje także symbol głośnika. Jeśli znajduje się przy nim jedna fala, oznacza to, że opona jest cicha, a jeśli trzy – głośna.

Nowe etykiety opon od 2021 roku

Nowe etykiety zostały uproszczone i wzbogacone o dodatkowe informacje. Dotyczą one m.in.  przyczepności w warunkach zimowych. W związku z tym opony przeznaczone do jazdy po śniegu oznaczone są symbolem śnieżynki na tle gór, znajdującym się obok piktogramu informującego o głośności. W przypadku opon przeznaczonych do najbardziej ekstremalnych warunków jazdy po oblodzonych drogach występuje symbol górskiego szczytu. Nowością jest także obecność w prawym górnym rogu etykiety kodu QR, który przekierowuje do podstrony zawierającej szczegółowe informacje na temat danego modelu opony.

Na co jeszcze zwrócić uwagę wybierając opony?

Etykiety są bardzo przydatnym narzędziem, nie zawierają jednak wszystkich informacji kluczowych dla kierowcy. Nie mówią między innymi o drodze hamowania na suchej powierzchni ani o wytrzymałości ogumienia. Należy także pamiętać, że każda opona jest kompromisem między różnymi osiągami. Niemożliwe jest stworzenie modelu, który będzie miał jednocześnie bardzo niskie opory i najwyższą przyczepność. Warto więc rozważyć, w jakich warunkach najczęściej jeździ się autem i czego oczekuje się od swojego pojazdu. Pomocni w podjęciu tej decyzji z pewnością będą wykwalifikowani eksperci serwisów Bunar.