Homologacja to proces, który musi przejść każdy model pojazdu przed dopuszczeniem do ruchu drogowego. Dotyczy to zarówno nowych aut produkowanych masowo, jak i tych, których właściciele samodzielnie dokonują modyfikacji. Dowiedz się, czym jest homologacja pojazdów i opon oraz kiedy możesz jej potrzebować.
Co to jest homologacja?
Według najprostszej definicji, homologacja polega na wydaniu pozwolenia na użytkowanie urządzenia na terytorium danego kraju. Aby nowy typ pojazdu mógł być dopuszczony do ruchu, musi pomyślnie przejść szereg badań i otrzymać świadectwo homologacji. Jest to potwierdzenie, że urządzenie spełnia wszystkie wymagania techniczne określone prawnie. Homologacji wymagają różne typy pojazdów, między innymi osobowe, ciężarowe i przyczepy.
Skąd wziąć świadectwo homologacji samochodu?
W Polsce za proces homologacji odpowiada Urząd Transportowego Dozoru Technicznego. W zakresie obowiązków tej instytucji leży także zmiana oraz cofanie pozwoleń. Transportowy Dozór Techniczny uznaje świadectwa homologacji wystawione zarówno w Polsce, jak i w innych krajach Unii Europejskiej. Działania TDT obejmują także kontrolę producentów pojazdów i ich części, podczas której sprawdzają, czy produkcja odbywa się zgodnie z normami obowiązującymi w aktach prawnych.
Homologacja jest niezbędna w przypadku samodzielnego skonstruowania pojazdu lub wprowadzenia zmian konstrukcyjnych do starego auta. W celu uzyskania świadectwa należy zgłosić się do jednostki posiadającej odpowiednie uprawnienia. Ich listę można znaleźć na stronie internetowej Transportu Dozoru Technicznego. Tam pojazd przechodzi odpowiednie badania i testy. Jeśli ich wynik jest pomyślny, należy złożyć do urzędu odpowiednie dokumenty. Decyzja o wydaniu świadectwa homologacji nie powinna trwać dłużej niż miesiąc.
Jak sprawdzić homologację samochodu?
Decydując się na zakup pojazdu lub części, warto upewnić się, że mają one pozwolenie na poruszanie się po drogach. Homologację samochodu najlepiej sprawdzić przed zakupem, prosząc sprzedawcę o okazanie odpowiednich dokumentów. Uczciwy producent lub dystrybutor nie powinien mieć problemu z udostępnieniem świadectwa homologacji. Warto też sprawdzać je podczas zakupu mniejszych części, takich jak żarówki. Na rynku dostępne jest wiele modeli produkowanych w Azji, nieposiadających europejskich uprawnień. Te, które przeszły homologacje, oznaczone są literą E i liczbą, np. E20, E4, E8. Jazda z nieodpowiednimi światłami może grozić nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Homologacja opon – co to?
W przypadku ogumienia, termin homologacja ma nieco inne znaczenie. Opony homologowane powstają bowiem w efekcie współpracy producenta samochodu z firmą oponiarską. Ta kolaboracja polega na stworzeniu nowego modelu opon lub zmodyfikowaniu istniejącego tak, aby był całkowicie dopasowany do parametrów konkretnego pojazdu. Takie ogumienie może różnić się od niehomologowanego wzorem bieżnika, rodzajem mieszanki gumowej oraz konstrukcją wewnętrzną. Zastosowanie specjalnych opon ma na celu poprawienie osiągów samochodu. Najczęściej stosuje się je w autach sportowych, którym zapewniają lepszą sterowność i przyczepność oraz w pojazdach ekologicznych, gdzie mają za zadanie zmniejszyć zużycie prądu lub paliwa.
Opony homologowane są częścią oryginalnego wyposażenia samochodu i posiadają oznaczenie OE (Original Equipment). Są zaprojektowane pod konkretny model samochodu i używanie ich w innym typie pojazdu może nie dać oczekiwanych rezultatów. Niektóre auta mogą jeździć tylko i wyłącznie na homologowanych oponach, a zastosowanie innych może doprowadzić nawet do utraty sterowności.
Jest tak w szczególności w przypadku samochodów sportowych, takich jak Ferrari czy Porsche. Nie wszystkie pojazdy produkowane fabrycznie wymagają jednak specjalistycznych opon. W przypadku samochodów niższej klasy przeznaczonych do codziennego użytku możliwe jest korzystanie z nich z użyciem zwykłego ogumienia.
Homologacje opon – oznaczenia
Opony homologowane bardzo często mają podobne nazwy i wygląd zewnętrzny od tych dostępnych na rynku, przeznaczonych do innych typów pojazdów. Mimo to rozróżnienie ich jest bardzo proste. Ogumienie z homologacją posiada na ścianie bocznej specjalne oznaczenie, wskazujące do jakiej marki i modelu jest przeznaczone. Zazwyczaj jest to kombinacja liter i liczb, a czasem znak specjalny. Oto niektóre z nich:
- Alfa Romeo: AR, ARR;
- Audi: AO, AO1, AOE;
- BMW: *;
- Bentley: B, B1, BC, BL;
- Chrysler: C1;
- Dacia: DA;
- Fiat: FI;
- Ford: FO;
- Lancia: LA;
- Maserati: MGT;
- Mercedes-Benz: MOE, MO, MO1;
- Opel: OP;
- Peugeot: PE;
- Renault: RE;
- Skoda: SK;
- Toyota: TO;
- Volkswagen: VW.
Opony z homologacją czy bez?
Tak naprawdę odpowiedzią na to pytanie są zalecenia producenta. Jak wcześniej wspominaliśmy, w przypadku pojazdów sportowych, osiągających wysokie prędkości, specjalnie dostosowane ogumienie pozwala utrzymać odpowiednią przyczepność i zapewnić bezpieczną, przyjemną jazdę. W autach produkowanych masowo, przeznaczonych do codziennego użytku, różnica może być nieodczuwalna. Należy jednak unikać stosowania opon dostosowanych do właściwości innego modelu lub marki. Może zdarzyć się tak, że pogorszą komfort jazdy lub ich montaż nie będzie możliwy.
Decyzja co do używania opon z homologacją lub bez należy do kierowcy. Warto jednak skonsultować ją ze specjalistami od ogumienia, aby uniknąć niepotrzebnych problemów i kosztów. W tym celu zapraszamy do salonów Bunar, gdzie nasi eksperci posłużą fachową poradą.