Jak przygotować auto do dłuższej drogi?

O tym, czy już czas wymienić opony na nowe, decyduje kilka czynników. Jest to bardzo ważne, ponieważ to ogumienie w dużej mierze determinuje bezpieczeństwo i komfort jazdy. Sprawdź, jak często trzeba wymieniać opony na nowe i jak kontrolować ich stan. Dlaczego trzeba wymieniać opony? Opony stanowią jedyną część pojazdu, która ma kontakt z nawierzchnią. Z tego powodu to właśnie od nich zależy bezpieczeństwo jazdy. Ich stan ma duży wpływ na przyczepność samochodu i jego sterowność. Podczas codziennego użytkowania muszą mierzyć się z tarciem, nierówną powierzchnią, wysokimi temperaturami i zróżnicowanymi warunkami atmosferycznymi. Dlatego warto zadbać, by były w najlepszym możliwym stanie. Nowe opony zwiększają komfort jazdy, a w skrajnych przypadkach mogą nawet uratować przed wypadkiem. Bieżnik w nowych oponach – głębokość Najbardziej oczywistym wyznacznikiem zużycia opony jest głębokość bieżnika. W nowym, nieużywanym ogumieniu wynosi ona 8 – 10 mm. Podczas jazdy, opona się ściera, co zmniejsza przyczepność i wydłuża drogę hamowania. Zbyt płytki bieżnik jest zatem faktycznym zagrożeniem na drodze. Według prawa, konieczna jest wymiana ogumienia, gdy bieżnik osiągnie głębokość 1,6 mm. Jednak producenci opon uważają, że to zdecydowanie za mało i zalecają wymianę już po przekroczeniu 3 – 4 mm głębokości. Ile kilometrów na oponach przed wymianą? Kolejnym czynnikiem, który określa zużycie opon, jest ich przebieg. Określają go producenci ogumienia i różni się on między poszczególnymi modelami. Zazwyczaj jest to wartość między 50 a 80 tys. km. Po przekroczeniu tego dystansu konieczne jest sprawdzenie stanu opon i przyjrzenie się dokładnie, czy nadają się do dalszej eksploatacji. Może zdarzyć się tak, że ze względu na gładką nawierzchnię i spokojny styl jazdy, opony są nadal w dobrym stanie. Możliwa jest także sytuacja odwrotna – po przejechaniu 20 tys. km, ale po wyboistej drodze, gwałtownie hamując i przyspieszając, prawdopodobnie konieczne będzie założenie nowych opon. Opony – ile lat można używać? To, ilu letnie opony należy wymienić, zależy przede wszystkim od rocznych przebiegów. Jeśli nie pokonuje się regularnie długich tras, sezonowe opony mogą sprawować się około 5 lat. Jeśli rzadko porusza się samochodem, okres ten może wydłużyć się nawet do 8 lat. To, ile lat opony są używane, nie określa ich stanu. Należy kontrolować przede wszystkim głębokość bieżnika. Jednak guma z wiekiem staje się coraz twardsza, pojawiają się zniekształcenia i nieregularności. Dlatego okres używania opony nie powinien przekroczyć 10 lat od daty produkcji, nawet jeśli głębokość bieżnika jeszcze mieści się we wskazanych wartościach. Zbyt stare opony mogą pękać i rozwarstwiać się. Jest to sygnał do jak najszybszej wymiany ogumienia na nowe. Zużycie opon letnich Przyjmuje się, że letnie opony powinno się zmienić po przekroczeniu 3 mm głębokości bieżnika. Choć prawo wskazuje wartość 1,6 mm jako moment, gdy zmiana ogumienia jest konieczna, lepiej zrobić to wcześniej. Zapewni to większą przyczepność pojazdu i lepszą sterowność. Ponadto, ma się wtedy gwarancję uniknięcia mandatu za jazdę na zbyt startych oponach. Zużycie opon zimowych W przypadku opon zimowych zaleca się wymianę na nowe już przy osiągnięciu 4 mm głębokości bieżnika. Niektórzy producenci ogumienia oferują opony wyposażone w zimowy wskaźnik eksploatacji. Jest to symbol śnieżynki, który pojawia się gdy przyczepność jest zbyt mała, by zagwarantować bezpieczną jazdę po śniegu. Serwis Bunar – opony samochodowe nowe Gdy bieżnik jest zbyt płytki, a opony służą już kilka lat, konieczna jest wymiana ich na nowe. Aby zapewnić sobie najwyższy komfort jazdy, należy dobrać ogumienie odpowiednie do modelu samochodu, powierzchni, po jakiej się najczęściej porusza i warunków atmosferycznych. Obecny wybór na rynku opon może być przytłaczający – różnią się one między sobą rodzajem bieżnika czy też gumy, z jakiej są wykonane. Dlatego też warto zaufać fachowcom z serwisów Bunar, którzy dobiorą z naszej oferty idealne opony dla Twojego samochodu.

Wakacyjna podróż własnym autem ma wiele zalet. Jest nie tylko ciekawą przygodą, ale daje też niezależność podczas urlopu. Jak się do niej przygotować, aby uniknąć niespodziewanych problemów na drodze? Podpowiadamy, co może przydać się podczas długiej trasy.

Kontrola samochodu przed wyjazdem

Najważniejszym etapem przygotowań do długiej trasy jest kontrola stanu technicznego pojazdu. Najlepiej jej dokonać co najmniej tydzień przed wyjazdem, aby mieć czas na usunięcie ewentualnych usterek i zaopatrzenie się w brakujące części. Przeglądu teoretycznie można dokonać samemu, jednak ryzykuje się wtedy wiele niedopatrzeń i późniejszych problemów. Dlatego lepiej oddać samochód w ręce sprawdzonego mechanika, który dokładnie skontroluje jego stan. Powinno się zwrócić uwagę na takie elementy, jak:

  • stan opon – głębokość bieżnika, poziom ciśnienia, stan koła zapasowego;
  • poziom płynów eksploatacyjnych – czyli płynu do spryskiwaczy, chłodniczego, hamulcowego i wspomagania kierownicy;
  • sprawność świateł i żarówek – dobrze też zaopatrzyć się w zapasowy komplet;
  • stan wszystkich podsystemów pojazdu – czyli układu hamulcowego, elektrycznego, kierowniczego, wentylacji i akumulatora.

Kompleksowy przegląd auta przed wyruszeniem w trasę jest gwarancją bezpiecznej podróży. Ponadto, pozbycie się drobnych usterek przed wyjazdem będzie z pewnością mniej kosztowne niż wizyta w warsztacie za granicą. Zapewni też mniejszy stres w czasie urlopu i pozwoli uniknąć nieplanowanych postojów.

Czego potrzebujesz w długiej trasie?

Poza stanem technicznym pojazdu ważne jest także jego wyposażenie. Obowiązkowo należy mieć w samochodzie trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę. W niektórych państwach prawo wymaga również posiadania kamizelki odblaskowej. Zaleca się zaopatrzyć również w zestaw podstawowych narzędzi, takich jak klucze i lewarek oraz linę holowniczą. Warto też przygotować się na nieszczęśliwy wypadek i mieć pod ręką kompletną apteczkę.

Wybierając się w długą trasę, należy zadbać również o odpowiednią nawigację. Dobrze upewnić się, że mapy, z których się korzysta, są aktualne – pozwoli to np. uniknąć remontu czy pojechać nową autostradą. Elektronika jednak lubi się niespodziewanie zepsuć, warto więc mieć ze sobą na wszelki wypadek papierową mapę. Jeśli ma się trudności z korzystaniem z niej, dobrze jest przed wyjazdem zaznaczyć najważniejsze punkty trasy. Dzięki temu można uniknąć dodatkowego stresu, gdy urządzenia GPS zawiodą.

Jak zaplanować trasę?

Mając pewność, że samochód jest w pełni sprawny i dobrze wyposażony, należy przystąpić do planowania trasy. Trzeba przy tym pamiętać, że najkrótsza trasa nie zawsze jest najszybsza. Często lepiej się wychodzi na wybraniu dłuższej drogi, ale biegnącej autostradami i drogami krajowymi. Dobrze przed wyjazdem sprawdzić opłaty na drodze oraz limity prędkości.

Podczas pokonywania setek kilometrów w drodze na urlop, nie ma nic ważniejszego niż regularny odpoczynek. Zaleca się robić kilkunastominutowe postoje co dwie godziny. Planując trasę, należy sprawdzić, czy są na niej miejsca odpowiednie na postój. Bezpieczniej jest unikać zatrzymywania się w odludnych miejscach, takich jak lasy, zwłaszcza po zmroku. Najlepszą możliwością są stacje benzynowe i restauracje, gdzie można coś zjeść, napić się kawy i zregenerować przed dalszą jazdą. Dobrą opcją jest też wybranie się w podróż z drugim kierowcą, który będzie mógł zastąpić pierwszego w przypadku pogorszenia samopoczucia.

Planując trasę należy przede wszystkim mieć na uwadze bezpieczeństwo własne i współpasażerów. Niewyspany i zmęczony kierowca stanowi podobne zagrożenie na drodze, co osoba pod wpływem alkoholu. Lepiej więc zapewnić sobie więcej przerw na trasie i dojechać na miejsce trochę później, niż ryzykować życie i zdrowie osób na drodze.

Komfort wewnątrz pojazdu

Wyjazd na rodzinne wakacje wiąże się z wieloma godzinami spędzonymi w aucie.  Aby przebiegły one bezproblemowo, należy upewnić się, że klimatyzacja działa sprawnie, również z tyłu pojazdu. Najmłodszym pasażerom dobrze zapewnić rozrywki, które umilą trasę i sprawią, że czas będzie szybciej płynął. Dobrze też mieć w kabinie zapas wody do picia oraz przekąski.

Jak przygotować się do podróży za granicę?

Podróżując za granicę, należy przede wszystkim zapoznać się z przepisami drogowymi państw, przez które się przejeżdża. Trzeba także upewnić się, że posiadane ubezpieczenie OC jest aktualne. W krajach członkowskich Unii Europejskiej jest ono wystarczające, jednak wyjeżdżając poza jej granice, konieczna jest Zielona Karta. Jest to międzynarodowy certyfikat, który zapewnia ochronę na poziomie obowiązkowego OC w danym kraju. Aby go uzyskać, należy skontaktować się ze swoim ubezpieczycielem.

Obciążenie pojazdu – jak zapakować bagaż?

Samochód, którym wybiera się na wakacje, zazwyczaj jest zapakowany po brzegi i pełen pasażerów. Znaczne zwiększenie wagi pojazdu zmniejsza sterowność i wydłuża drogę hamowania, o czym kierowca musi pamiętać. Konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności podczas manewrowania obciążonym pojazdem. Każde auto ma też określoną dopuszczalną masę całkowitą (DMC). Jej wartość powinna być podana w instrukcji obsługi pojazdu. Przeciążenie może być przyczyną usterek i awarii oraz szybszego zużywania opon.

Pakując bagaże na rodzinne wakacje, należy upewnić się, że są one w bagażniku poukładane równomiernie i symetrycznie. Nierówne obciążenie stron pojazdu może spowodować utratę sterowności, a nawet wpadnięcie w poślizg podczas wymijania. Bagaż powinien być także odpowiednio zabezpieczony przed przemieszczaniem się. Bezpieczeństwo elementów zapakowanych na zewnątrz auta, np. rowerów na dachu, najlepiej sprawdzić dwa razy przed wyruszeniem w drogę.

Przemierzając długie trasy, należy mieć bezustannie na uwadze bezpieczeństwo na drodze. Stosując się do powyższych zasad, możesz mieć pewność, że Twoja podróż przebiegnie bez zakłóceń, a urlop będzie spokojny i udany.