Każdemu kierowcy zależy przede wszystkim na bezpiecznej i ekonomicznej jeździe. Właśnie dlatego warto zadbać o odpowiednie napompowanie kół, które są jedynym punktem styczności auta z podłożem. Przekonaj się, jakie powinno być ciśnienie w oponach i sprawdź, czym grozi jego niewłaściwy poziom.
Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?
Prawidłowy poziom ciśnienia w oponach zapewnia cichą i bezpieczną jazdę. Jest to także decydujący czynnik w kwestiach obniżenia kosztów eksploatacyjnych pojazdu. Odpowiednio napompowane koła gwarantują krótszą drogę hamowania, lepszą przyczepność, dłuższą żywotność ogumienia i zoptymalizowane opory toczenia, obniżające poziom spalania paliwa. Wszystko to przekłada się na komfortową, bezpieczną i ekonomiczną jazdę. Warto regularnie sprawdzać poziom ciśnienia w oponach – najlepiej robić to raz w miesiącu oraz przed każdym wyjazdem w dłuższą trasę. Należy pamiętać, aby kontrolować ogumienie po kilkugodzinnym postoju, ponieważ wtedy będzie posiadało odpowiednią temperaturę. Pomiar dokonany na rozgrzanej gumie, ze względu na rozprężony gaz, wskaże przekłamany wynik.
Zalecany poziom można ustalić na kilka sposobów:
- podczas rozmowy ze specjalistą, np. mechanikiem lub sprzedawcą ogumienia,
- na tabliczce informacyjnej umieszczonej w aucie lub w instrukcji obsługi pojazdu,
- w tabeli ciśnień, pozwalającej ustalić właściwą wartość, uzależnioną od marki i modelu pojazdu oraz pojemności i mocy silnika.
Ciśnienie można sprawdzić samodzielnie lub skorzystać z fachowej pomocy. Do mierzenia ciśnienia wykorzystuje się specjalne urządzenie o niewielkich rozmiarach. Największą dokładnością charakteryzują się manometry elektroniczne. Można także udać się do warsztatu wulkanizacyjnego, serwisu wymiany opon lub zakładu kontroli pojazdu. Szybkim rozwiązaniem jest również wizyta na stacji benzynowej, gdzie można skontrolować poziom ciśnienia i jeśli zajdzie konieczność uzupełnić go. Jednak przed pomiarem warto odczekać chwilę, aby temperatura gumy wyrównała się z warunkami panującymi w otoczeniu. Do uzupełnienia ciśnienia można wykorzystać pompkę nożną, kompresor elektryczny lub kompres znajdujący się na stacji paliw. Kompresor samochodowy przeznaczony do domowego użytku sprawdzi się także do uzupełniania ilości powietrza w sprzęcie sportowym.
Jakie ciśnienie powinno być w oponach?
Każdy producent określa, jaki poziom ciśnienia powinno mieć ogumienie w konkretnym modelu samochodu. Taka informacja umieszczana jest w instrukcji obsługi auta oraz na tabliczce lub naklejce informacyjnej, którą najczęściej można znaleźć na przednich drzwiach, schowku, pokrywie bagażnika, desce rozdzielczej lub na klepce wlewu paliwa. Wartości te mogą różnić się ze względu na rozmiar ogumienia, liczbę pasażerów czy ilość przewożonego bagażu. Bezpieczną i uniwersalną wartością ciśnienia w oponach jest 2,2 bara, choć nie zawsze jest to wartość optymalna dla konkretnego modelu samochodu. Ciśnienie w przednich i tylnych kołach powinno mieć taki sam poziom przede wszystkim w małych i średnich autach osobowych. Wartość ciśnienia powinna być zawsze jednakowa na tej samej osi. W dużych, mocnych pojazdach opony montowane z przodu mogą różnić się od tych tylnych. Jeśli przednie gumy są węższe, to z pewnością zalecany poziom ciśnienia będzie różny dla każdej osi. Niepoprawny poziom ciśnienia zagraża bezpieczeństwu jazdy i może przyczynić się do kolizji drogowej. Sprawi również, że konieczna będzie szybsza wymiana ogumienia.
Ciśnienie jest wyrażone głównie w kilopaskalach – jednostce, która po przesunięciu przecinka o 2 miejsca w lewo zostaje zamieniona na bary lub atmosfery. Warto wiedzieć, że na oponach znajduje się informacja o zalecanym maksymalnym ciśnieniu dopuszczanym dla konkretnej gumy. Wartość optymalną można znaleźć na samej oponie – producent umieszcza na niej wartość, która może różnić się w zależności od modelu auta, w którym jest zamontowana.
Jakie ciśnienie w oponach zimowych?
Warto także mieć świadomość, że na poziom ciśnienia wpływa temperatura otoczenia. Im niższe wartości, tym mniejsze ciśnienie. Dziesięciostopniowe różnice w temperaturze mogą obniżać wartości ciśnienia o około 0,2 bara. Dlatego warto zwiększyć ciśnienie w oponach zimowych.
Jakie ciśnienie w dojazdówce?
Aby móc skorzystać z dojazdówki, należy pamiętać o utrzymywaniu w niej odpowiedniego poziomu ciśnienia. Zazwyczaj koło dojazdowe powinno być napompowane znacznie bardziej niż koła jezdne. Wartość ciśnienia w dojazdówce jest dużo wyższa i powinna wynosić około 4,2 bara.
Niewłaściwe ciśnienie w oponach – jakie są skutki?
Nieodpowiednia wartość ciśnienia przekłada się na niszczenie opon, ponieważ źle pracujące ogumienie będzie się przegrzewało, co może grozić nawet eksplozją. Niewłaściwie zastosowane ciśnienie pogarsza właściwości jezdne z punktu widzenia bezpieczeństwa, ekonomii i ekologii. Zarówno za wysoki, jak i za niski poziom ciśnienia będzie wpływał negatywnie na ogólny stan ogumienia.
Za duże ciśnienie zmniejsza przyczepność i przyspiesza zużycie elementów zawieszenia oraz bieżnika. Zniekształcona struktura bieżnika pogarsza precyzję kierowania autem oraz stabilność w trakcie wchodzenia w zakręty. Obniża także komfort jazdy i zwiększa ryzyko uszkodzenia opony spowodowanego wjechaniem w dziurę lub uderzeniem w krawężnik. Wieloma negatywnymi skutkami objawia się zbyt niskie ciśnienie, które przekłada się na wydłużoną drogę hamowania na mokrej nawierzchni, małą odporność na aquaplaning oraz niewłaściwe reakcje podczas manewrowania pojazdem. Można spodziewać się także trudności ze sterowaniem, ryzyka wystąpienia nieoczekiwanego wystrzału opony w trakcie jazdy, szybszego i nieregularnego zużycia gumy oraz części układu kierowniczego.
Nadmiernie napompowane opony nie wpływają na poziom spalania paliwa, w przeciwieństwie do niedopompowanego ogumienia, które sprawi, że samochód będzie zużywał więcej paliwa. Zbyt wysokie ciśnienie przyczyni się do wycierania bieżnika, a za małe sprawi, że będzie opona będzie niszczyła się po bokach.
Jak działa czujnik ciśnienia w oponach?
Producenci samochodów przede wszystkim dla zwiększenia bezpieczeństwa montują w autach systemy automatycznie monitorujące poziom ciśnienia w oponach. Można wyróżnić urządzenia służące do pomiaru bezpośredniego lub pośredniego. Bardzo dokładne czujniki bezpośrednie są umieszczane wewnątrz opony, dzięki czemu bezustannie oddziałuje na nie panujące ciśnienie. Dzięki temu natychmiast sygnalizują zmiany wartości. Składają się z nadajnika radiowego oraz z czujki ciśnienia. Proste, stosunkowo tanie w montażu czujniki pośrednie do działania wykorzystują inne urządzenia pomiarowe. Do wskazania wyników służą złożone metody interpretacji. Przed użyciem należy je skalibrować, pompując opony do odpowiedniego poziomu i zapisując ustawienia w pamięci komputera.
Odpowiednio napompowane ogumienie gwarantuje lepszą, bezpieczniejszą oraz bardziej ekonomiczną jazdę. Przy problemach z ciśnieniem w oponach warto szybko reagować, ponieważ pozwoli to zminimalizować możliwe zagrożenia, a także ograniczyć koszty naprawy lub wymiany kompletu ogumienia.