Zestaw naprawczy to coraz częściej spotykana alternatywa dla koła zapasowego. Wielu kierowców jednak wątpi w jego skuteczność i użyteczność. Dowiedz się, jak działa zestaw naprawczy do opon i czy warto mieć go w swoim samochodzie.
Zestaw naprawczy do opon – co to?
Zestaw naprawczy do opon to element wyposażenia fabrycznego wielu nowych samochodów. Producenci umieszczają go w nich zamiast koła zapasowego. Składa się z preparatu uszczelniającego oraz kompresora. Do jego zalet należą kompaktowe rozmiary i mały ciężar, który nie zwiększa zużycia paliwa, jak to się dzieje w przypadku wożenia ze sobą piątego koła ważącego kilkanaście kilogramów.
Do wad tego rozwiązania należy głównie jego tymczasowość. Wbrew nazwie, zestaw naprawczy nie usuwa uszkodzenia z opony. Pozwala on tylko na chwilowe uszczelnienie jej i dojechanie do najbliższego wulkanizatora poruszając się z ograniczoną prędkością. Jest jednak bardzo łatwy w użyciu i dużo tańszy niż koło zapasowe.
Jak działa zestaw naprawczy do opon?
Preparat uszczelniający w zestawie naprawczym ma formę pianki rozprężającej. Wprowadza się ją do wnętrza uszkodzonej opony, gdzie substancja zwiększa swoją objętość i wypełnia dziury powstałe w wyniku uszkodzenia ogumienia, a następnie twardnieje. Kompresor pozwala na uzupełnienie poziomu ciśnienia w oponie. Schemat działania poszczególnych produktów różni się między sobą, dlatego warto zapoznać się z informacjami załączonymi do konkretnego zestawu.
Użycie preparatu uszczelniającego sprawdzi się tylko w konkretnych przypadkach. Nie zadziała w przypadku dużych uszkodzeń gumy. Według zaleceń większości producentów dziura nie może mieć więcej niż kilka milimetrów. Nie sprawdzi się także w przypadku uszkodzenia boku opony – pianka wypełni tylko ubytki powstałe na bieżniku. Dodatkowo, substancja uszczelniająca traci swoje właściwości w niskich temperaturach.
Jak używać zestawu naprawczego do opon?
Szczegółowa instrukcja użycia konkretnego zestawu powinna znajdować się w jego opakowaniu. Większość jednak obejmuje poniższe wskazówki.
- Nie usuwać przedmiotu, który spowodował przebicie opony.
- Podłączyć rurkę z uszczelniaczem do wentyla opony.
- Przykręcić kompresor do pojemnika z preparatem.
- Podłączyć kompresor do gniazdka w aucie i zostawić włączony na kilka minut, aż opona wypełni się powietrzem.
- Przejechać kilka metrów z prędkością nie większą niż kilka kilometrów na godzinę. Dzięki temu preparat jest rozprowadzony po wnętrzu całej opony.
- Zatrzymać się i dokonać kontroli ciśnienia. Jeśli jest niższe niż powinno, oznacza to, że dziura była za duża, aby zadziałał na nią preparat uszczelniający.
Należy pamiętać, że nawet gdy cały proces przebiegnie pomyślnie i opona zostanie uszczelniona, rozwiązanie to pozwala tylko na dojazd do najbliższego serwisu samochodowego, np. do jednej z lokalizacji Bunar. Tam można uzyskać profesjonalną pomoc, zakupić nową oponę lub naprawić starą. Jeśli wypadek zdarzył się z dala od wszelkich mechaników, należy zadzwonić po pomoc drogową.